25 de maig 2013

Geometria

Des de fa alguns anys, i gràcies a una companya de Formentera que es diu Belén, vaig aprendre ( a part de mooooltes altres coses) una manera de fer geometria basada en sessions. I es va convertir en una programació anual de geometria, on queden treballats tots els continguts i objectius d'infantil sobre aquest tema, i a més pots treballar-ne d'altres referents al llenguatge oral, llenguatge plàstic, escriptura, color, etc.
Aquesta programació es du a terme amb una metodologia constructivista on treballam el principi metodològic de la Globalització. Aquest principi deriva de les teories de la Gestalt que demostraren que l'infant  veu primer el tot que no la suma de les seves parts. L'infant percep la realitat de manera global, per tant el principi de globalitat es basarà en el procés d’apropament de l’individu a la realitat global que vol conèixer.
És a dir, partim del volum a la figura plana. 
Jo he posat en marxa aquesta programació sempre a 4 anys, i l'he anada ampliant a 5 anys, però perfectament es podria començar a meitat de curs o tercer trimestre de 3 anys.
Una vegada tens les figures geomètriques programades, és a dir, saps quines treballaràs al llarg de cicle, nivell i aula, es programa per sesions, i es segueixen ses mateixes sessions per cada figura. Després també es pot completar la programació amb feines de grafo, de plàstica, etc. 
No totes les sessions s'han de fer el mateix dia, ni molt menys!!! Algunes podem fer-ne dos el mateix dia, però les altres és una cada dia que hi hagi programat geometria, per exemple.


Les sessions serien les següents:

1. En gran grup,  i amb sa bosseta de ses sorpreses, els infants intenten esbrinar quina figura amagam. Només ho poden pensar, no poden dir res...



2. Sense dir res a ningú, anam a les taules i cada infant realitza allò que ha tocat amb plastilina. Després ho colocarem tot junt damunt un paper amb el nom. Ho posarem al racó de geometria si és que volem fer un racó.

3. En gran grup, es conversa sobre allò que hem fet, i parlam de les propietats: si era gran, o petit, si era tou o dur, si roda o s'apila, etc. Després treim de sa bosseta sa figura que havien tocat, i la comparam amb les que han fet: és igual? no? quines són les diferències?  També miram coses de sa classe que tenguin forma de la figura que estem treballant (pots de cola, pilotes, etc.) i les portam al racó-taula de la figura que estem treballant. En aquesta foto els hi vaig donar plastilina dels colors de l'hivern que era el que treballàvem també. Aquí és quan hem d'introduir el nom del cos (Esfera, Cilindre, etc.)

4. Amb una altra conversa, posam pintura al cos geomètric i fem hipòtesis del què passarà quan posem el cos amb pintura a sobre del paper. I aquí està la màgia!!! En el cas de l'esfera, ho vaig fer en paper continu perquè fan retxes. Però als alres cossos ho vaig fer a sa feineta en paper, on també havíen d'escriure el nom de la figura plana que els hi sortia amb l'estampació (cercle, quadrat, etc.) Aquesta feineta, és tan sols la síntesis de tot el procés, és el que menys importància té, simplement és la plasmació en paper de tot allò après anteriorment.





Com he dit abans, ses feinetes en paper són molt senzilletes i tan sols serveixen per plasmar en paper i fer un feedback dels continguts treballats. També ens pot servir per avaluar altres tipus de continguts: escriptura, lectura, etc.

Vos deix ses feinetes, que també són un poc vintage, de l'època que començava a fer cosetes amb l'ordinador...





També hi hagut anys, que he completat sa feina de geometria amb altres activitats, hi també he fet aquestes feinetes per plasmar en paper tot allò fet anteriorment. Igual vos poden servir per alguna cosa:


Aquesta és per que dibuixin un cos geomètric que tenen a la vista i que han de dibuixar i pintar com quan nosaltres féiem les perspectives cavalleres, isomètriques i còniques (jijiji! quins records!) Aquesta feineta és molt divertida veure com intenten dibuixar en 3D (la vàrem fer a 5 anys)

Aquesta era per treballar la línia (horitzontal, vertical, curves, espirals, etc)

Pensau que en aquest petit projecte de geometria, sempre el podeu ampliar amb tot el que volgueu! i hi podeu fer més figures... ja veis que ses feinetes en paper són ben bones de fer! Ja em direu cosetes si el posau en marxa!

També podeu trobar totes aquestes feinetes juntetes al meu PICASA





6 comentaris:

  1. Una proposta fantàstica!
    Ostres, la meva propera entrada també tracta de la descoberta de la geometria. Quina casualitat!
    A l'escola on treballava abans de posar-me malalta, vam fer un curs de formació sobre aquest tema que es va traslladar a una programació des de P3 a 6è. Un tema feixuc va passar a ser dels més motivadors!
    Petonets de dissabte
    Carme

    ResponElimina
  2. me encanta esta entrada!!! completísima!! gracias. un abrazo.

    ResponElimina
  3. Moltes Gràcies Carme i Blanca... La veritat és que feia temps que ho volia explicar, perquè fa temps que ho faig... perquè és molt senzillet, del dia a dia, però molt motivador i engrescador a més de tope curricular!
    Feliç diumenge!

    ResponElimina
  4. Moltes gràcies per compartir la vostra feina.
    salutacions

    ResponElimina
  5. L'he trobst molt interessant i engrescador. La geometría vista així sembla més divertida i fàcil d'entendre.
    Moltes gràcies per compartir. Ens serà de molta ajuda.
    Besitos.

    ResponElimina
  6. Moltes Gràcies Ametlla i Mireia!

    ResponElimina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...