19 de novembre 2017

Som la classe dels Súperherois. Com ens organitzam a 3 anys


Decoració de la nostra porta, idea de Pinterest
Abans de començar a publicar les activitats que anam fent a 3 anys amb les meves súpercompanyes, m'agradaria explicar una mica com ens organitzam, perquè pens que les properes publicacions estaran més contextualitzades i també me servirà a jo per consultar en un futur (de cada vegada sóc més Dori).
Aquest curs és el primer curs que me toca un grup de 3 anys desde començament de curs des de fa molt de temps, des de Formentera els quals, estan fent 6è (com passa d'aviat el temps, no?)
I clar, tot ha canviat molt de pressa des de llavors, tant la societat, com l'escola, com jo mateixa i les nostres vides.
Ja vos vaig xerrar un altre dia que estava en un procés de formació i de canvi tant de mirada com de maneres de fer envers l'educació; això és degut tant a  la maternitat com al moment de canvi paradigmàtic que està visquent l'educació hores d'ara a les Illes Balears i a molts altres llocs.

És per tots aquests motius, que amb les nostres companyes, decidírem fer un acompanyament més conscient, més proper,  més relaxat, dels nostres alumnes de 3 anys a l'escola.
Es pot dir que hem estat més o menys de procés d'adaptació fins ara. Tot i aixó hi ha alumnes que encara estan passant el dol de separació de les seves famílies.
Hem organitzat les aules, per espais/miniespais/racons amb múltiples possibilitats de propostes. Sent aquestes aules també espais reconvertibles en diferents ambients temàtics.

A la nostra escola, l' educació infantil estaria organitzada de la següent manera:
  • 3 dies fem ambients de lliure circulació després de pati on es mesclen tots els infants de totes les edats (3, 4 i 5 anys)
  • 1 dia fem tallers internivell (amb els infants mesclats de la mateixa edat) abans del pati. 
  • 1 sessió setmanal de música
  • 1 sessió setmanal de psicomotricitat
  • 2 sessions setmanals d'anglès
  • 1 sessió setmanal de religió / valors
Alternam moments d'activitat lliure (com els ambients) amb activitats més dirigides i activitats mixtes.
I totes les sessions sobrants les hem distribuides fent les coses que trobam importants i necessàries per als nostres infants de 3 anys i més o menys serien aquestes:
  • Grafisme Creatiu
  • Treball Sensorial
  • Contes
  • Joc per racons/miniespais
  • Projectes
  • Altres feinetes esporàdiques
  • Festes i tradicions
  • Sortides, etc.
Els ambients d'aprenentatge els hem tornat a posar en marxa aquesta setmana, ja que primer hem esperat a que els infants de 3 anys estessin ben ubicats a l'escola i als espais. Els ambients que tenim organitzats són (estem en procés de decidir uns noms més atractius però vos escric les temàtiques perquè vos faceu una idea):
  • Artístic
  • Matemàtiques
  • Lectoescriptura
  • Experimentació
  • Exterior
  • Joc simbòlic: caseta
  • Joc simbòlic: hospital i perruqueria
  • Construccions
Fa 3 anys que el cicle ens vàrem començar a interessar per aquest tipus de metodologia i ho posàrem en pràctica durant el curs passat. Estem molt contentes de com va anar, ja que vàrem notar molts beneficis en els infants; com per exemple, un molt important: minven considerablement els conflictes, aleshores hi ha un "ambient" de joc i treball molt òptim de cara a desenvolupar els aprenentatges.

Els tallers que dum a terme a 3 anys, de moment són els següents:
  • Filosofia 3/18 Art
  • Poesia
  • Safates Sensorials
  • Hort i Cuina
  • Grafisme creatiu / Traç
Com veis és una adequació de continguts-metodologies molt diversa. I els objectius principals serien:
1. Establir els pilars de confiança i seguretat que es necessiten per desenvolupar qualsevol tipus d'aprenentatge
2. Prioritzar l'educació emocional
3. Oferir propostes atractives per al treball de la base de tot. És a dir i per exemple, abans de començar l'escriptura, o les lletres, etc. oferir propostes de treball  del traç mitjançant el grafisme creatiu tant a l'aula com als tallers i ambients, treballant lateralitat, prensió, deslliçament, esquema corporal, etc. i oferir propostes de llenguatge mitjançant el llenguatge oral als contes i al taller de poesia o als ambients, anglès o música. Partir realment d'allà on es troben els infants.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...