30 de juliol 2018

Taller de Poesia

Durant el curs, com vaig dir fa dos posts, unes de les activitats programades setmanalment ha estat els Tallers Internivell. Enguany hem estat tres grups de P3, així que cada dilluns, abans de berenar, ens distribuíem entre 5 grupets d'infants de P3 mesclats (3 tutores i 2 mestres de suport) per dur a terme 5 tallers rotatius diferents. Cada grupet tenia 10 o 11 infants. Els tallers que hem dut a terme han estat:
- Filosofia 3/18
- Hort i Cuina
- Safates Sensorials
- Poesia
- Grafisme Creatiu 
Hem fet un total de 4 tallers cada mestra. I els infants han anat rotant durant tot el curs. És a dir, cada mestra s'ha hagut de programar 4 tallers de la seva temàtica (hort, filosofia, poesia, etc.) i l'ha repetit 5 vegades fins que han passat tots els infants al taller. Cada mestra tenia una graella per dur un control.
A la primera taula es distribueixen els infants de l'aula en 5 grups. A la segona taula es posa la data del dia del taller a les caselles de la primera fila.  I a les columnes s'anirien posant el grup del 1 al 5 que li tocaria a cada mestra aquell dia. El taller acaba quan cada mestra l'ha fet amb tots els grups.

Jo he estat la responsable del Taller de Poesia. Volia fer un taller on es treballés el Llenguatge Oral mitjançant el fil conductor de la poesia. Com que era pels infants petitons, els de P3, vaig pensar que a cada sessió hauria d'haver un recull de moltes mini-activitats i molt adequades a la seva edat. La temàtica que he usat han estat les estacions o pas del temps. Així que els 4 tallers han estat els següents:
  1. La Tardor
  2. El Nadal
  3. L'hivern
  4. Primavera i Estiu

Per dur a terme el taller, m'ha ajudat una titella, na Frida. Na Frida, anava dins la seva bossa de viatge, i des de Mèxic ens duia un munt de cosetes per explicar, escoltar i pensar... Cada taller sempre ha seguit la mateixa estructura; hem treballat les mateixes mini-activitats, però relacionades amb la temàtica-estació del taller. Aquestes han estat:

  1. Benvinguda de na Frida, conversa
  2. Conte musical, Col·lecció del bressol a la Lluna
  3. Dites del llibre "Les estacions de l'Any"
  4. Joana Raspall: titella i Poema
  5. Cançó: audició i dansa
  6. Conte
  7. Rimes de Tamara Choubarovsky: titella nanet i rima
  8. Poesia Visual
  9. Mini Activitat plàstica
  10. Acomiadament màgic: Nina Simone
Cal dir que a moltes de les activitats, l'objectiu era merament passar gust d'escoltar i reproduir el poema, o dita o rima... Simplement, gaudir d'una estoneta juntets d'escoltar i sentir poesia i les seves variants.


Na Frida és una titella màgica que la vaig comprar a Formentera l'estiu passat, a una amiga que fa unes titelles precioses. La podeu trobar a la següent pàgina de Facebook: DANDARA. És molt especial perquè, a part de ser moníssima, es converteix en un altre personatge, na Nina (són titelles reversibles!!!). I aquest era el moment màgic que empràvem per acabar la sessió, quan na Frida s'acomiada i es convertia en Nina Simone. Els infants (pensau que a P3 comencen molt petitons) es quedaven ben bocabadats i no sabien ben bé com canviava... La darrera sessió de totes els hi vaig mostrar el secret.

1. BENVINGUDA DE NA FRIDA. A cada sessió na Frida arriba amb una maleta de viatge. Els infants la criden perquè surti de la Maleta i ella va presentant tot el material necessari a cada mini activitat.

2. CONTE MUSICAL. A cada sessió començam amb un dels contes de la Col·lecció de Kalandraka "Del Bressol a la Lluna". Són contes (o poemes, o cançons, o rimes...) molt senzillets on es treballa molt la sonoritat. Amb les seves il·lustracions i la seva rima, de seguida els infants el saben "recitar" ells tots solets


3. DITES DE LES ESTACIONS DE L'ANY. A cada sessió llegim les imatges i la mestra la dita corresponents a l'estació que es treballa a la sessió. Empram el llibre "Les estacions de l'any" de Barcanova, El Bosc de Colors


4. POEMA DE JOANA RASPALL. Na Frida crida a la seva amiga Joana Raspall. Que apareix de la maleta en forma de titella també. És la titella d'àvia que hi ha dins la panxa del llop d'Ikea. Aquesta padrineta (així és com deim àvia a Mallorca) els hi ha fet molta gràcia; s'estimen molt amb na Frida i es fan dues besades quan es troben i quan es despedeixen. Ella és l'encarregada de dur-nos un poema i llegir-nos-el. He intentat que a cada sessió fos un poema de la pròpia Joana Raspall ja que és una autora que m'agrada molt per treballar els poemes i la poesia a infantil. Però crec que no ho he aconseguit a totes les sessions. Tot i això, ella sempre ha estat l'encarregada de presentar el poema.


5. CANÇÓ I DANSA. Com que amb les primeres 4 mini-activitats hem de seure i escoltar, vaig pensar a programar una cançó amb dansa enmig de la sessió. Així gaudim de la música i la dansa i posam moviment al poema musicat. Cada cançó també ha estat relacionada amb la temàtica de la sessió.

6. CONTE. Explicació d'un conte amb suport visual o amb el mateix conte editat relacionat amb la temàtica de la sessió.

7. RIMES DE TAMARA CHUBAROVSKY. Vaig descobrir a Tamara Chubarovsky al blog De mi casa al Mundo. De seguida em vaig fer seguidora seva, dels seus vídeos i materials. Tamara és una logopeda holística que mitjançant les seves rimes i jocs sonors ajuda a integrar, sense adonar-nos, les lletres i els seus sons amb els moviments del cos. Ho vaig voler provar amb els infants... i va tenir molt però que molt d'èxit. Primer em va costar trobar les rimes traduídes al català. Les vaig trobar per escrit a la seva pàgina, AQUÍ. Però poc després de començar el taller de poesia, vaig trobar que havien fet uns vídeos de les rimes en català, i visualitzant aquests vídeos em va anar molt bé per empollar-me'ls i "intentar" fer-ho igual als infants. Podeu trobar els vídeos en aquesta llista del YOUTUBE. Com que la primera rima que vaig fer es diu "El Nanet", vaig presentar aquesta mini activitat amb una titella de dit d'un nanet (també d'Ikea) i així es va convertir amb el protagonista d'aquesta secció. També el cridava na Frida perquè sortís de la Maleta.


8. POESIA VISUAL. Just abans d'acabar la sessió presentava (i així ho deia...) "un poema que no es parla ni s'escolta, només es mira". I amb una làmina miràvem un poema visual o bé de Joan Brossa o bé de Chema Madoz a qui vaig tenir el gust de conèixer a Formentera i recoman la seva obra per treballar a l'escola; a l'igual que la de Joan Brossa. És molt interessant veure com es miraven la làmina, l'obra, durant una estona i qui volia feia algun comentari. Simplement, gaudir de l'obra i com es creava un silenci de museu. És un altre tipus de poesia, la visual. El poder de les imatges.

9. MINI ACTIVITAT PLÀSTICA. Com que totes les activitats abans esmentades acabaven entre 20 i 30 minuts, acabàvem la sessió amb una reproducció plàstica. Tampoc caldria si aquest tipus d'activitat la feim a classe i tenim més flexibilitat d'horari. Però com que havíem d'omplir uns 45 minuts, vaig pensar que seria massa llarg estar tota l'estona escoltant i asseguts. Aquesta mini activitat plàstica sempre ha estat relacionada amb el poema visual treballat.

10. ACOMIADAMENT AMB NA NINA. Una vegada recollit tot el material de l'activitat, ens recollim una altra vegada en rotllana, na Frida fica dins la maleta tot el material que ens ha mostrat (contes, poemes, etc.) i també als seus amics (na Joana Raspall i es nanet) i amb unes paraules màgiques, despedint-se fins la propera sessió, es converteix en Nina  (Nina Simone). Aquest és un ritual veritablement màgic i fa que amb la sorpresa, el cos torni a estar en calma i tornem relaxats cadascú a la seva aula.


Depenent del temps disponible i de l'estat d'ànim tant dels infants com de la mestra... no cal fer totes les activitats... Es pot estirar i minvar així com requereixi la sessió. 
La veritat és que tot i que ha estat una activitat majoritàriament dirigida, ha agradat molt als infants, sobretot pel dinamisme d'anar canviant d'activitat, de l'espectació de veure què sortia de la maleta,... Era una espècie de contacontes de biblioteca. A mi també m'ha encantat molt fer-la i he après que, de vegades, no cal fer activitats molt poderoses, o contes estrambòtics, de vegades amb cosetes senzilletes... es gaudeix el doble. I si es gaudeix, s'aprèn. 
Als propers posts aniré explicant cada un dels quatre tallers. 

Per acabar un poc de BIBLIOGRAFIA de poemes per infants que tenc i m'encanten i m'ajudaren a preparar les sessions del taller de poesia:
- Col·lecció Del Bressol a la Lluna de Kalandraka
- Joana de les Paraules Clares, Muntsa Fernández i poemes de Joana Raspall de El Cep i la Nansa
- Blau, Lola Casas. Publicacions l'Abadia de Montserrat
- Verd, Lola Casas. Publicacions l'Abadia de Montserrat
- El Libro de Gloria Fuertes para niños y niñas de BlackieBooks amb il·lustracions de Marta Altés





5 comentaris:

  1. Simplement genial!
    Et felicito per aquesta programacio tant xula. La veritat és que a vegades ens oblidem una mica de la poesia; com a molt, només treballem les dites dels mesos i para de comptar.
    Nosaltres a l'escola fem racons a 3 o 4 bandes (depenent dels suports que tenim) i, potser adaptare la teva programació pels meus nens de 4 anys.
    Gràcies per compartir-ho!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies! Durant els propers dies, aniré explicant quins materials he usat a cada un d'aquests 4 tallers... N'hi ha de molt xulos!!! Esper que ho puguis fer servir i disfrutis tant com jo!!! Una abraçada😃

      Elimina
  2. I pensar que tot això és part important del procés de la lecto-escriptura! gràcies...besetes

    ResponElimina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...