Una de les coses que teníem més clares a l'hora de programar el curs, va ser que volíem incloure els contes com a part important de la programació i l'horari. Decidírem que cada setmana treballaríem un conte i li donaríem la importància que cal. El conte és un dels millors regals que se li pot oferir als infants. És com un tresor ple de possibilitats de cara al desenvolupament integral de la persona.
El conte és una eina imprescindible dins l’aula degut al seu gran valor educatiu, ja que conté diversos elements que ajuden a l’infant desenvolupar les diferents capacitats. L’hora del conte és un moment d’activitat mental, l’infant reflexiona sobre el que ha estat escoltant, imagina com continuarà, es posa en el lloc del protagonista i assaboreix aquella situació que l’ha interessat d’una manera especial.
Aquests són els principals contes que treballàrem a 3 anys aquest curs 2017-2018:
També hem treballat contes que han portat els infants, o els contes de la setmana literària, o contes que s'han treballat als tallers o als ambients. A continuació vos posaré algunes fotografies d'algunes de les activitats que hem fet amb aquests contes:
|
Material per contar el conte, i després deixat a una taula a mode de minimón perquè puguin jugar els infants |
|
Caracterització de la mestra per contar el conte (barret i vareta de Bruixa) |
|
Taula Sensorial amb terra i objectes de Halloween |
|
Feineta de composició de rodones i un quadrat |
|
Material fet per la mestra amb una caixa de cartró per contar el conte |
|
Feineta del conte |
|
Material per contar el conte vist per dins i conte. |
|
Feineta del Conte (la darrera pàgina acaba amb un mirall) |
|
Material fet per la mestra per contar el conte |
|
Feineta del conte |
|
Feineta del conte |
|
Feineta de Grafisme Creatiu en relació al conte |
|
Feineta de Grafisme Creatiu en relació al conte |
|
Postal de Nadal en relació al conte |
|
Feineta de Grafisme Creatiu en relació al conte |
|
Feineta de Grafisme Creatiu en relació al conte |
|
Feineta del conte |
|
Portada de l'Àlbum del 2n trimestre en relació al conte |
|
Taula Sensorial d'arròs tenyit i objectes de primavera i insectes |
|
Taula Sensorial d'arròs tenyit i objectes de primavera i insectes |
|
Taula Sensorial d'arròs tenyit i objectes de primavera i insectes |
|
Material per expicar el conte. |
|
Minimón per jugar en relació al conte |
|
Pots fets per grups cooperatius (cola enmig) i activitat de cohesió de grup per parlar dels nostres sentiments |
|
Material per explicat el conte amb Kamishibai i activitat posterior per Setmana Literària a Sant Jordi |
Com veis, no sempre importa fer una feina en paper en acabar el conte, es pot deixar un material per jugar, o crear una taula sensorial, o relacionar el conte amb altra programació com la de grafisme creatiu, o simplement... gaudir d'escoltar un conte, una història, de fer volar la imaginació i de perdre'ns per uns minuts de la realitat.
Alguns dels motius que fan que els contes tinguin tant valor educatiu podrien ser:
- A través dels contes els nins canalitzen els seus sentiments, les emocions, els pensaments, els dubtes i les pors. En el marc imaginari dels contes el possibles conflictes es poden veure més objectivament. Tal com diu Bruno Bettelheim en el llibre “Psicoanàlisi dels contes de fades”, els contes són una clara representació de l’inconscient del nin i l’ajuden a superar les angúnies i ansietats.
- Les històries són per l'infant un mitjà per desenvolupar la seva intel·ligència, en escoltar-les va desenvolupant la memòria auditiva i aprèn a retenir el relat i desenvolupa la imaginació quan anticipa; permet ampliar al vocabulari i millorar el llenguatge i per tant la capacitat de comunicació.
- Ajuda a establir un vincle de confiança entre la mestra i els seus alumnes.
- Els ajuda a ubicar-se en l’espai i el temps, ja que les històries tenen lloc en el passat o el present i a un espai imaginari.
- Els contes també són, com va dir Vigotsky elements culturalitzadors, ja que a partir de les narracions es pot introduir la realitat social i lingüística dels personatges.
- Els contes per si mateixos tenen un component lúdic, ja que l’escolta d’un conte és per passar-s’ho bé i divertir-se, l’infant es sent motivat per escoltar i per compartir amb els seus companys les diferents històries. A més és un recurs globalitzador ja que a partir dels contes es poden treballar diversitat d’aspectes relacionades amb el desenvolupament de l’infant.
- El fet de contar el conte contribueix a que els nins tinguin interès per a la lectura i adquireixin l’hàbit de llegir, com a mestres feim de mediadors entre el món de la lectura i l’infant.
Si tenim en compte la importància dels contes com a recurs didàctic, és necessari que des de l’escola s’informi a les famílies de la necessitat de contar contes als infants quan són a casa i sobretot d’instaurar l’hàbit de contar un conte abans d’anar a dormir.
Una feina excel.lent!! Gràcies per compartir-la!!
ResponElimina