21 d’agost 2018

Mini-Espais, Racons, Taules sensorials i Minimóns

Enguany, a 3 anys, a part de les manipulacions que programàvem setmanalment, també hem treballat durant l'any el desenvolupament sensorial, i l'experimentació i manipulació a altres moments, com:
  1.  El racons o mini-espais d'aula
  2. Els tallers internivell
  3. Els ambients
ELS RACONS O MINI ESPAIS D'AULA
L'aula la vaig organitzar per mini espais o racons. D'aquesta manera es respecta molt l'heterogeneitat del grup, l'autonomia, etc. I et permet treballar en petits grups i poder reforçar i donar un suport a feines més concretes. Des d'un primer moment, vaig pensar que els racons només de joc de tota la vida no m'agradaven, que els infants necessiten coses més interessants per fer, i múltiples opcions i que aquestes anessin canviant i variant periòdicament. Després d'escoltar una conferència de l'escola de Congrés Indians, me va agradar el que digueren que a cada aula procuraven que hagués uns racons o mini/espais generals i que fossin els materials d'aquests que anessin canviant, així s'oferia multitud de propostes diferents sobre un mateix tema/aspecte. I així ho vaig intentar fer:
  • Atelier o espai de creació: pintar, retallar, dibuixar, collage, aferrar, etc. 
  • Construcció: de petit format, de gran format, amb fustes, amb legos grans, a estora, a sobre pallet, a taula, minimón tren, etc.
  • Simbòlic: Cuineta, caseta, hospital, minimón caseta playmobil, minimón granja, etc. 
  • Sensorial: Taula d'estació, taula d'arena amb cotxes i paleres, dinosaures amb terra, palanganes sensorials, plastilines, etc.
  • De feina: tasca més dirigida per la mestra (portades, avaluacions, treball del nom, treball de nombres, etc.), mini-espai escriptura, mini-espai mates.
Com ens organitzàvem? Intentava treballar majoritàriament en petit grup, com vaig aprendre a Menorca. En gran grup he treballat per explicar contes, o per treballar els hàbits i rutines, o feines puntuals on érem dues mestres a l'aula. Als altres moments, intent que els infants vagin a jugar o treballar als mini-espais o racons, mentre jo estic fent el treball més de "feina" en petit grup i van rotant. El que vaig fer va ser anar treguent materials a prinicpi de curs, poquet a poquet i anant jungant amb ells, perquè coneguessin el funcionament, les normes, i les possibles maneres de jugar (a l'estil montessori fent de model, com a la "lliçó de 3 períodes") així, al segon trimestre ja eren bastant autònoms per saber jugar autònomament. Pensau que he tengut un grup molt poc nombrós (tan sols 18 infants) i això ha permès que fos molt més fàcil i ràpit d'entendre el funcionament de l'aula. 
No vaig organitzar torns rotatius, ja que sent tan poquets es controla molt bé qui va a cada espai i qui no, i també, al ser 3 anys, he respectat molt que anessin on volguessin o necessitassin, prioritzant confiança i seguretat abans que passar per totes bandes...
També dir que obria o tancava espais si el que volia era que fessin més tasca cognitiva o menys, o més joc o menys. A primera hora, gairebé sempre organitzava més taules sensorials, de feina, i atelier, i deprés de pati (els dies que no feim ambients) ho combinàvem amb els espais de consruccions, de joc simbòlic, etc. Sempre flexibilitzant, i depenent de com estava el grup aquell dia o si hi havia programat tallers internivell  i/o ambients.
Canviant els materials, introduint o llevant, s'anaven variant les propostes i s'enriquia l'aprenentatge, ja que la varietat mantenia la motivació. Si sempre veuen el mateix material, allà mateix... se'n cansen amb facilitat.

Ara vos posaré algunes fotografies a mode d'exemple d'aquests racons o mini-espais d'aula:

Racó Sensorial. Aprofitàrem que una nina va dur aquesta jugueta aquàtica

Racó Sensorial. Minimón natural. Terra, fusta, garroves

Afegint altres materials (tassons i culleres) canvia la proposta.

Afegint altre material (tubs de cartró), canvia la proposta.

Taula Sensorial. Sorra i cotxes (joc diferent de cotxes al terra)

Taula Sensorial. Picadís i paleres

Taula Sensorial. Animals de la mar (sense aigua)

Taula Sensorial. Animals de la mar (sense aigua)

Calaix Sensorial. Animals de granja, terra i pals

Calaix Sensorial. Animals de granja, terra i pals

Racó de construcció a sobre pallet. Fustes i dinos

Mini-espai simbòlic. Caseta Playmobil i pepes de Vaiana

Mini-espai mates: Sèrie numèrica, grafia-quantitat. Aquest material l'havien fet els infants a racó de feina

Mini-espai mates: Sèrie numèrica, grafia-quantitat. Aquest material l'havien fet els infants a racó de feina

Mini-espai mates: Sèrie numèrica, grafia-quantitat

Mini espai escriptura. Composició del nom.

Mini espai escriptura. Composició del nom.

Mini espai escriptura / atelier. Dibuixam i escribim objectes

Mini Espai Sensorial

Mini espai construccions a taula. Mosaic

Mini Espai Construccions a banc. Mosaic
Mini Espai Construccions. Mosaic


SAFATES SENSORIALS
Un dels tallers internivell que féiem a 3 anys (ja vos vaig dir que jo feia el de Poesia) va ser el de Palanganes Sensorials. Trobàvem molt important fer aquesta feina com una gimnàsia de dits de cara a desenvolupar estructures cognitives, a treballar la pre-escriptura, a desenvolupar agilitat òculo-manual, etc. Molts d'aquests materials els vàrem trobar a l'aula de la mestra anterior, n'Irene i va ser una gran sort. Aquest taller el portava la meva companya Marga G. i a part de tenir sempre una proposta a taula de retallar, esguinçar i/o punxar, ho acompanyava amb safates sensorials com aquestes: 









AMBIENTS: MINIMÓNS
Tres vegades per setmana, deprés de pati, féiem ambients. Tots els infants d'infantil es distribuíen pels diferents ambients amb lliure circulació. Jo vaig ser l'encarregada de l'ambient de joc simbòlic hospital i perruqueria, ja que la meva aula siposava d'una caseta de fusta fixa bastant grossa on poder fer un hospital. Però la perruqueria no va funcionar gaire bé, ja que més que a simbolitzar el que feien era venir, automaquillar-se a tota pastilla per anar guapos i guapes a un altre ambient. Com que jo feia dues formacions d'Espais en aquell moment, i a la meva aula hi havia bastant material, vaig decidir organitzar un ambient de Minimóns i va funcionar molt millor. Sobre el tema, jo recoman les formacions de Veure Pensar Sentir, a mi m'han agradat molt i les he fet online, tot i que es poden fer presencial també. 
És súper important, tant als ambients, com als mini espais per jugar a aula, com sempre... tenir el material súper preparat i organitzat de manera atractiva. 
Aquí algunes de les imatges:




























Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...